De dag is nog vroeg als de verslaggever aan de telefoon hangt bij Klaas-Jan den Hertog. “Ik pak even wat spraakwater.” Water, Klaas-Jan? Hij lacht om de vraag. Het bedrijf voelt voor hem als familie. “In een familie draag je zorg voor elkaar en dat doen wij in het bedrijf ook. Natuurlijk moeten we winst maken, want die is nodig is voor het voortbestaan.” Hij werkt al 18 jaar in deze familie. Begonnen als chauffeur, opgeklommen en doorgegroeid als planner, daarna sales, toen teamleider customer service en nu eindverantwoordelijk Sales & Customer Service. Klaas-Jan telt 38 lentes en is dus praktisch zijn hele leven werkzaam bij E. van Wijk. “Marketeers zeggen altijd: “soort zoekt soort.” Bestaat er zoiets als een Van Wijk-soort? “Wij zijn geen Nyenrode-types. We worden gedreven door praktische kennis, hebben allemaal veel ervaring in de sector en een mentaliteit van de schouders eronder. Een klant zei onlangs tegen mij: “Jullie zijn echte oplossers.” Tegelijk onderken ik ook het belang van hoger opgeleide mensen. De toekomst zal ons steeds complexere vraagstukken geven.” Opvallend aan zijn functie is de combinatie van zowel Sales als Customer Service. Meestal zijn dat gescheiden gebieden. “Dat klopt wel ja. Vroeger lag Customer Service bij de planners. Als ‘wij’ van Sales een klant erbij hadden gekregen en die kwam in het ordertraject dan ging alles naar de planners. Maar dat werd te veel voor hen. Naast de planning, geen geringe taak, moesten ze ook alle klantvragen doen. Dat werd echt te veel. Daarom is Customer Service bij de planners weggehaald om zodoende meer gerichte aandacht aan de klant te kunnen geven.” Klaas-Jan heeft er tijdelijk een job bij als ad interimmanager Operations. Wat trekt hem meer, operations of sales? “Hoewel ik de operatie echt leuk vind om te doen en energie krijg van de enorme dynamiek, vind ik sales uiteindelijk toch het leukst. Een klant is voor ons geen koude passant die tijdelijk voor omzet zorgt. Het gaat bij ons om de mens achter die klant. De persoon. Daar richten wij ons op. Zo ontstaat er intrinsieke samenwerking en partnership waarmee je samen, de klant en wij, langdurig iets voor elkaar betekent. Dat maakt transport ook zo leuk. Wij maken onze klanten succesvoller. Als wij het transport voor onze klant op tijd en netjes en volgens alle afspraken verzorgen gaat het goed met die klant en zijn klant. Dat is onze missie. Zo helpen we de economie op weg. Onlangs had ik een dame van een klant aan de lijn die ik vaak spreek. Ik hoorde dat er iets mis was en vroeg daarnaar. Ze bleek ernstig ziek te zijn. Natuurlijk stuur ik dan een bos bloemen, namens ons hele team hier. Dan ga je met zo’n klant door dik en dun.” Aan ‘75 Jaar E. van Wijk’ wordt zelfs een complete jubileumwebsite gewijd. Het bedrijf viert het hele jaar deze mijlpaal. Een feest dat een heel jaar duurt dus. Ben jijzelf een beetje een feestnummer? “Nou, niet letterlijk. Dat komt niet overeen met mijn christelijke levensinstelling. Maar op gepaste wijze vind ik het weer heel goed. Door positief naar buiten te treden over deze mijlpaal komen we vaker onder de aandacht bij onze stakeholders. Klanten en leveranciers, maar ook potentiële chauffeurs. Dat trekken we door met een truckersoptocht van 75 vrachtwagens hier in Altena en de Bommelerwaard waar mensen de kans krijgen om nou eens zelf met een truck mee te rijden en kennis met ons te maken. En zo komt er een schooldag voor kinderen van de bassischoolgroepen 7 en 5 (hé is 75) die we kennis laten maken met dit prachtige vak. Hoogtepunt van het jubileumjaar is een relatiedag voor medewerkers en klanten. Zo laten we zien dat relaties en familie ertoe doen.”